Er is iets mis gegaan.

Het lukt niet om de pagina die je zocht op OnsOranje.nl te laden.

Op dit moment is de website in onderhoudsmodus. Probeer het later nog eens.

Gebruik je een adblocker? Probeer deze uit te zetten en laad de pagina opnieuw.

KNVB-partners mikken op maatschappelijk doel bij Nederland-Frankrijk

KNVB Media
KNVB Media
14 november 2018, 9:45

Rondom Nederland-Frankrijk wordt een aantal maatschappelijke initiatieven ontplooid. - Foto: KNVB Media

Voetbal is er voor iedereen. Dat vindt de KNVB maar ook de partners van de voetbalbond. Rondom de Nations League-wedstrijd Nederland-Frankrijk op vrijdag 16 november organiseren ING, KPN en Nederlandse Loterij alle drie initiatieven om juist iedereen bij het voetbal en vooral bij deze wedstrijd te betrekken.

ING

Voorafgaand aan elke thuiswedstrijd van het Nederlands elftal en de OranjeLeeuwinnen mogen er 23 ING Oranjevriendjes aan de hand van de voetballers mee het veld op. Bij Nederland-Frankrijk zijn dit voor het eerst kinderen met een lichamelijke en/of verstandelijke beperking. De KNVB, Fonds Gehandicaptensport en ING maken zich samen sterk om meer aandacht te vragen voor voetballers met een lichamelijke en/of een verstandelijke beperking: het G-voetbal.

Voetbalclubs die met G-voetbal willen starten, kunnen een subsidie aanvragen bij ING. Inmiddels zijn op deze manier al 65 clubs geholpen.

Voor hen zijn aanpassingen bij de plaatselijke voetbalclub nodig. Voetbalclubs die met G-voetbal willen starten, kunnen een subsidie aanvragen bij ING. Inmiddels zijn op deze manier al 65 clubs geholpen om een team op te richten voor G-voetballers. De gezamenlijke ambitie van de drie partijen is dat er in elke gemeente een team is waar kinderen met een beperking kunnen voetballen, zodat echt iedereen op zijn of haar eigen niveau kan voetballen.

KPN

Eenzaamheid is een groeiend maatschappelijk probleem. Al ruim tien jaar is het KPN Mooiste Contact Fonds samen met diverse maatschappelijke partners bezig eenzaamheid onder diverse groepen tegen te gaan. Het project dat al vanaf de start van het fonds in 2008 wordt gesteund, is KlasseContact. Jaarlijks brengt dit ruim duizend chronisch of langdurig zieke kinderen door middel van technologie ‘terug’ in de klas.

Vanaf een laptop thuis of in het ziekenhuis maakt het kind verbinding met een apparaat in de klas, de ‘Klasgenoot’. Dit is een statief met scherm waarop het kind letterlijk zichtbaar wordt in de klas en daarmee verbonden is met zijn of haar klasgenootjes. Tijdens Nederland-Frankrijk kunnen een aantal zieke kinderen vanuit huis ‘samen’ met hun klasgenoten naar de wedstrijd kijken. De ‘Klasgenoot’ staat letterlijk tussen de andere kinderen op de tribune. In De Kuip worden de klassen feestelijk ontvangen door Dirk Kuyt, die met zijn Dirk Kuyt Foundation partner is van het KPN Mooiste Contact Fonds. 

Daarnaast is VluchtelingenWerk Nederland door KPN verrast met honderd kaarten voor de wedstrijd. Hierdoor kunnen honderd vluchtelingen (statushouders) en vrijwilligers in oranje uitgedost de voetballers aanmoedigen.

Ex-international Dirk Kuyt is met zijn Dirk Kuyt Foundation partner van het KPN Mooiste Contact Fonds.

Nederlandse Loterij

Nederlandse Loterij ontvangt vrijdag 150 gasten van drie goede doelen in ‘De Kuip’. Het bedrijf biedt de door haar ondersteunde goede doelen een kans om vrijwilligers, patiënten en hun familie in het zonnetje te zetten tijdens een unieke voetbalavond rondom het Nederlands elftal. Nederlandse Loterij heeft een heldere ambitie: Nederland gelukkiger, gezonder en sportiever maken. Niet alleen kunnen mensen miljoenen aan prijzengeld winnen, jaarlijks investeert Nederlandse Loterij ook miljoenen in de Nederlandse sport, 18 goede doelen op het gebied van gezondheid en beweging en de Nederlandse Staat. Op 16 november zijn betrokkenen van het Diabetes Fonds, het Prinses Beatrix Fonds en het Fonds Psychische Gezondheid aanwezig.

De maatschappelijke betrokkenheid van ING, KPN en Nederlandse Loterij sluit perfect aan bij het voetbal. Als geen andere sport heeft voetbal het vermogen om mensen te betrekken, bij elkaar te brengen en in beweging te krijgen. Daardoor is voetbal een prachtig bindmiddel voor een sterke en hechte samenleving. In de Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO)-ambitie van de KNVB is voetbal het middel om samen te werken aan een gezonde, sociale en duurzame wereld.

Maatschappelijke projecten Maatschappelijke projecten Lees meer over de maatschappelijke projecten van de KNVB.

Op de hoogte blijven van Oranje?

Meld je hier aan voor onze nieuwsbrief.

Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen