Blog Onder 17 - Wat staat er op het menu?

KNVB Media
KNVB Media
12 oktober, 11:15

Teamarts Melanie Inklaar wijst de talenten van Oranje onder 17 op de juiste voeding. - Foto: KNVB Media

Het Nederlands elftal voor spelers onder 17 jaar probeert zich in het kwalificatietoernooi in Hongarije, van 10 tot en met 16 oktober, te plaatsen voor het EK. De ploeg van coach Kees van Wonderen neemt het op tegen Kosovo, Wales en het gastland. Huiswerkbegeleider Cris Peetsold schrijft regelmatig een blog over deze groep Oranjetalenten.

Vandaag aandacht voor Melanie Inklaar, onze teamarts. Deze blog gaat niet over haar persoonlijk, maar over een onderdeel van haar werkterrein: het juiste eten en drinken voor een topsporter. Hieronder een weergave van deze taak.

Naast de trainingen en rustmomenten is de juiste samenstelling van het menu van groot belang. De hotelkeuken komt vooraf met een menuvoorstel en teamarts Melanie geeft aan wat ontbreekt of juist niet op tafel moet komen. Nu is dit het hotel van de Hongaarse voetbalbond, dus zij weten wat topsporters nodig hebben. Maar toch moet ze bij elke maaltijd alert blijven.

Kleurenwijzer op KNVB Campus

Wanneer je op de KNVB Campus eet, valt op dat boven het buffet een kleurenwijzer hangt. Waar dient deze voor? Dit food concept is een manier om advies te geven aan spelers wanneer ze wat kunnen eten. Als er bijvoorbeeld na een training herstel nodig is, dan wordt er meer gekozen voor eiwitproducten, vis en groenten. Op een wedstrijddag is het juist van belang om meer energie en dus koolhydraten binnen te krijgen.

Ze werken met verschillende kleursystemen: oranje (energie), groen (onderhoud), blauw (opbouw) en rood (vetten). En die kleuren zie je op bordjes bij het buffet. Een mooie en handige manier voor de spelers om te beslissen wat ze die dag nodig hebben. Ook hier in Hongarije heeft Melanie de schalen van het buffet voorzien van de 4 kleuren. De andere teams kijken wat verbaasd en snappen niet waar die kleuren voor dienen.

Wat scheppen we op vandaag?

Ogen openen

Op zo’n manier proberen we de jongens ook hier bewust te maken, wanneer ze wat moeten eten. Ook op een andere manier laten we ze de ogen openen, althans dat hopen wij. Als de maaltijd afgelopen is en het moment van stilte voorbij, staan ze niet meteen op en lopen het restaurant uit. Nee, ze moeten hun bord en bestek op een kar leggen en het eten dat nog op hun bord ligt, in een bak deponeren. Net zoals in Nederland bij fastfood restaurants de bedoeling is.

Deze bewustwording heeft twee kanten: je ruimt je vuile boel op en je ziet hoeveel je weggooit. Misschien de volgende keer iets minder opscheppen?! Hopelijk werkt dit alles ook thuis door en zullen ouders met open mond kijken naar hun zoon die zijn eigen bord naar de keuken brengt en wie weet de hele tafel afruimt.

Na de maaltijd zelf het bord opruimen.

Aquarius als sportdrank

Er is een vraag binnengekomen: Wat drinken de spelers eigenlijk tijdens de training en de wedstrijd? Melanie weet natuurlijk het antwoord. Aquarius, een sportdrank bedoeld om vocht, (maar ook mineralen) bij te vullen. Door de concentratie wordt het sneller in de maag opgenomen. Water is uiteraard vaak voldoende, maar bij warm weer heeft een isotone dorstlesser de voorkeur.

Een goede vochtinname is belangrijk en dat geldt voor elke professionele en recreatieve sporter en wandelaar. Zorg dat je drinkt, voordat je dorst krijgt. Bij een intensieve training betekent dat om de vijf á tien minuten een paar slokjes. Elk rustmoment bij een training, na een korte bespreking, even wat drinken.


Gerelateerd nieuws

Laatste artikelen

Terug naar boven