Zaterdag de hele dag regen, vanmorgen droog(!) tijdens de wandeling. Dus geen afgelasting. Hoewel half Algarve onder water staat en ons hotel hier en daar begint te lekken, ziet het veld in Lagos er om 13.30 verrassend goed uit en is prima bespeelbaar. Hulde aan de veldverzorgers

Tijdens de warming-up begint het weer te regenen en dat houdt aan tot we om 17.30 uur terug zijn in ons hotel. De toegestroomde toeschouwers gaan steeds hoger op de - gelukkig - overdekte tribune zitten om de regenvlagen te ontwijken. Er staat een totaal nieuw team op het veld, dat is het mooie als je 22 spelers meeneemt. Helaas valt de winnende goal in de laatste minuten. Maar goed, lees het verslag maar van onze trainer, Kees van Wonderen. Hij heeft er verstand van.

Topsporter

Vandaag is ook weer aandacht besteed aan wat het betekent om topsporter te zijn. Wat je er voor moet doen en voor laten. Daarbij komen de maaltijden en de keuzes hierin aan bod. Met name de juiste keuze in voeding kan je helpen sneller te herstellen of om meer inhoud te hebben tijdens een wedstrijd. Zo horen de boterhammen met geliefde chocopasta niet standaard thuis in de maaltijd van een topsporter.

Om 21.00 uur is er een bespreking. De trainer vraagt: "We kijken hier elke dag naar beelden van de wedstrijd, wie kijkt er op de club naar zijn beelden?" Gelukkig de meesten. "Waarom is het van belang? Je wordt met je neus op de feiten gedrukt en het is dus zeer leerzaam. Je wilt tenslotte beter worden als voetballer."

Beelden

Dan worden de beelden bekeken. Beide elftallen hebben vijf kansen gehad. Wat gaat er goed en wat gaat er fout? Als er gescoord wordt door de tegenpartij, gaan daar meestal drie of vier fouten aan vooraf. Dat laten de beelden duidelijk zien.

De meeste jongens willen het liefst alle drie de wedstrijden spelen. Kees legt uit waarom dat niet kan. “Je voelt je spieren na de dag van de wedstrijd, vaak heb je ook lichte schade aan je spieren. De dag daarna begint het eigenlijke herstel. Zou je die dag dan weer een wedstrijd spelen, dan sloop je als het ware je eigen lichaam en dat levert zeker blessures op. Door goed en verstandig te eten herstelt je lichaam ook sneller. Knoop dat dus in je oren en ga thuis ook zo te werk. Jullie willen de beste worden en dat gaat zeker niet lukken met een verkeerd eetpatroon."

Wijze woorden en nu maar hopen dat ze bewust binnenkomen. 21.30 uur tijd voor snacks, fruit en broodjes.......en inderdaad geen chocoladepasta.